جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:55
lead
flag

"نخستین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه:چالش ها،الگوها و راهبردها"

39
0

همایش تعالی تعاملات خانواده و مدرسه برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در بيانيه همايش تعالی تعاملات خانواده و مدرسه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحيم

خانواده مهمترین رکن شکل گیری جامعه صالح است و لذا حفظ و تداوم آن ضروری است. بر اساس آموزه های دین مبین اسلام و آیات شریف قرآن کریم ، والدین در قبال تربیت و سرنوشت فرزندان خود مسئولیت دارند و مشارکت آنان در تعلیم و تربیت مدرسه ای هم حق و هم تکلیف آنان میباشد. بنابراین فراهم کردن زمینه مشارکت جدی و هدفمند خانواده در تعلیم و تربیت وظیفه قانونی و ضروری نظام آموزشی و مدرسه ای می باشد. بدون ترديد تعامل و همکاری خانواده و مدرسه از مهمترین شاخصهای کیفیت آموزش و پرورش ، ضامن تحقق اهداف متعالی تربیت و از مسئله های اساسی نظام آموزش و پرورش است. مبانی فلسفی و نظری تربیت و شواهد مطالعاتی و پژوهشی متعدد حاکی از اهمیت و تأثیر همکاری خانواده و مدرسه بر بهبود عملکرد تحصیلی

، بهزیستی سلامت و ارتقای تربیتی دانش آموزان است.

هم آوایی همکاری و هماهنگی خانواده و مدرسه تأثیر قابل توجهی بر موفقیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دارد. نتایج پژوهشهای ملی و بین المللی نشان میدهد مشارکت مسئولانه والدین در آموزش مدرسه ای فرزندان با عملکرد بهتر دانش آموز در اغلب حوزه ها و ساختهای تربیت و در همه دوره های تحصیلی در میان خانواده های مختلف و در همه گروههای اقتصادی - اجتماعی همراه بوده است. از این رو توسعه و تحکیم همکاری خانواده ها و مدارس برای دستیابی به هدفهای آموزشی و تربیتی از اهمیتی ویژه و راهبردی برخوردار است .

کمیته علمی همایش تعالی تعاملات خانواده و مدرسه ضمن سپاس به درگاه حق تعالی برای توفیق بزرگ اجرای این همایش از همه اندیشمندان ، پژوهشگران مسئولان و مجریانی که با مشارکت علمی و پشتیبانی مادی و معنوی خود

موجب شدند همایش در سطح عالی برگزار گردد کمال تشکر و قدردانی را دارد.

بر اساس مرور و جمع بندی یافته های مقالات واصل شده به همایش و مباحث تخصصی مطرح شده در شورای سیاستگذاری و کمیته علمی همایش و نیز نتایج نشستهای تخصصی، مهمترین توصیه های سیاستی برای

توسعه همکاری و مشارکت مسئولانه خانواده و مدرسه به شرح زیر ارائه می گردد :

الف - حوزه ساختار و برنامه بازنگری و ارتقای ساختار دفتر مرکزی انجمن اولیاء و مربیان و ادارات استانی آن ، به عنوان متولی اصلی توسعه تعاملات خانواده و مدرسه با توجه به مطالبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چرخشهای تحولی و برنامه های زیر نظامهای مصوب ، از

نظر ماموریت ، وظایف، تشکیلات و فرایندها. طراحی و اجرای ابزارها و سنجه های معتبر برای سنجش و اندازه گیری مشارکت خانواده

و مدرسه در سطح ملی و مدرسه ای و پایش اثر بخشی برنامه ها و اقدامات تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با مشارکت بخشهای مرتبط بویژه مراکز علمی و پژوهشی به منظور ارتقاء سطح مشارکت مسئولانه خانواده ) به معنی همکاری مشترک اصیل بین خانواده و مدرسه که در نتیجه آن والدین و مدرسه مسئولیت رشد تمام ساحتی تحقق اهداف آموزشی

معطوف به دانش آموز را به صورت مشترک بر عهده داشته باشند

ب- رویکردها و اقدامات

رویکرد آموزش و پرورش و مدارس با تاکید بر مفاهیم و آموزه های تحول بنیادین آموزش و پرورش استقبال از مشارکت مسئولانه و همفکری حداکثری والدین در امور تحصیلی و تربیتی فرزند خود است

بنابراین ضروری است موانع مشارکت و همکاری موثر والدین شناسایی و مرتفع گردد.

تعلیم و تربیت مستلزم برقراری ارتباط صحیح دو نهاد خانواده و مدرسه است. برقراری ارتباط موثر مستلزم علاقمندی باورمندی و تعهد به سرنوشت دانش آموز ، رفتار مناسب اعتماد ساز ، حضور آگاهانه ، شفافیت روحیه مثبت اندیشی و مهرورزی استقبال از تعامل ، در دسترس بودن و درستی و اعتماد است.

مشارکت مسئولانه خانواده و مدرسه در کاهش انواع آسیبهای تحصیلی و رفتاری نقش اساسی دارد.

توسعه جو تربیتی مثبت و نشاط آور توام با سلامت سازمانی در مدرسه ، ارزشمند دانستن دانش و آموزش از سوی مدرسه و خانواده و داشتن توقعات و انتظارات سطح بالا از دانش آموز نقش انگیزشی ایفا می کند و دانش آموز را به سوی عملکرد بهتر و با کیفیت تر سوق می دهد.

مشارکت مسئولانه خانواده و مدرسه در دو بستر خانواده و مدرسه صورت می گیرد: زمینه خانواده شامل کمک و مشارکت والدین و خانواده در یادگیری فرزند خود است و زمینه مدرسه ، مشارکت توام خانواده و مدرسه در بهبود عملکرد تحصیلی ، سلامت و بهزیستی دانش آموز را در بر می گیرد.

عوامل تسهیل کننده به منظور تقویت مشارکت خانواده و مدرسه به شرح زیر هستند: فرهنگ حامی مشارکت مدرسه محیط گشاده رو و پذیرا از سوی مدرسه سیاستها و رهبری مدرسه در زمینه مشارکت والدين.

برخی اقدامات اساسی از سوی مدارس به منظور تقویت مشارکت خانواده و مدرسه به شرح زیر هستند : ارتباط منظم در مورد پیشرفت و سلامتی دانش آموزان ارتباط با هدف افزایش خودباوری والدین و نقش آفرینی آنان در امور مدرسه دعوت انفرادی از والدین به منظور مشارکت در یادگیری و امور مربوط به تحصیل دانش آموز در مدرسه اطلاعات در مورد راهبردهای عملی به منظور حمایت از یادگیری همکاری با سازمانهای اجتماعی و در صورت نیاز توانایی ارجاع خانواده ها به این مراکز به منظور حمایت بیشتر.

در پایان تصریح و تنویر مشارکت خانواده و مدرسه و راهبردهای عملی کردن این مشارکت نیازمند تدوین راهنمای جامع مشارکت خانواده و مدرسه و ابلاغ دستور العمل مربوط ، اشاعه و گفتمان سازی می باشد.

هیئت رئیسه همایش تعالی تعاملات خانواده و مدرسه

سوم بهمن ماه ۱۴۰۲

انتهاي پيام

 

اخبار مرتبط

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت