همایش تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه با تاکید بر برنامه درسي برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي همایش تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه با تاکید بر برنامه درسي برگزار شد. در بيانيه پایانی همایش آمده است:
"بسم الله الرحمن الرحيم
بیانیه پایانی همایش تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه با تاکید بر برنامه درسي »
برنامه درسی از ارکان مهم هر نظام آموزشی است. برنامه درسی کودکان با نیازهای ویژه به منظور تسهیل یادگیری افرادی طراحی شده است که به دلایل مختلف از قبیل کم برخورداری در قابلیتهای جسمی رفتاری، ذهنی، عاطفی و اجتماعی با افراد عادی تفاوت دارند و نیازمند حمایت و پشتیبانی بیشتر هستند و همینطور نیازمند روشهای پداگوژیک مناسب سازی شده با هدف مشارکت و تامین اهداف یادگیری در یک برنامه آموزشی هستند.
رویکرد متناسب سازی شده آموزش به کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه مستلزم رویکردی مناسب سازی شده است تا توانمندی ها و چالشهای آنها را مورد توجه قرار دهد معلمان و مدارس متعهد به ارائه آموزش با کیفیت به تمام دانش آموزان و از جمله افراد دارای نیازهای یادگیری مختلف هستند آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه طیف گسترده ای از موضوعات و مهارتها را در بر می گیرند که شامل موضوعات تحصیلی خواندن و نوشتن ریاضیات علوم مطالعات اجتماعی که به کودکان با نیازهای ویژه کمک می کند تا دانش اساسی یا پایه را به دست آورند.
مهارت زندگی شامل مهارتهای برقراری ارتباط مراقبت از خود و تعاملات اجتماعی که به آنها کمک میکند تا استقلال خود را افزایش دهند.
مهارتهای عاطفی و اجتماعی شامل آموزش تنظیم هیجانات همدلی و ارتباط موثر که به کودکان با نیازهای ویژه کمک میکند تا تعاملات اجتماعی خود را مدیریت نمایند.
روشهای یاددهی یادگیری کودکان با نیازهای ویژه بر رویکردهای فردی شده معطوف هستند که متناسب با سبک های یادگیری آنان میباشد.
یکی از اهداف متعالی و مهم آموزش و پرورش در سراسر جهان عدالت آموزشی است که همگان شمولی یعنی مشارکت دانش آموزان با نیازهای یادگیری متنوع و توجه ویژه و مضاعف به آنان از ارکان بسط و توسعه عدالت آموزشی است.
در این راستا خداوند متعال را سپاسگزاریم که توفیق برگزاری اولین همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه با تاکید بر برنامه درسی را به ما عطا کرد.
در این همایش ۵۴۵ مقاله به دبیرخانه واصل شد. تعداد ۲۱۰ مقاله از فیلترهای پایش و داوری عبور کرد و تعداد ۳۵ مقاله به صورت سخنرانی در نشستهای تخصصی ارائه گردید. در این راستا ضمن تقدیر از تمام شرکت کنندگان ارائه کنندگان مقاله ها و سخنرانیها و دستاندرکاران و حامیان همایش بر اساس یافته های علمی مقاله ها سخنرانی ها و نشست های علمی موارد زیر برای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی کودکان با نیازهای ویژه پیشنهاد می شود.
۱ طراحی تدوین اجرا و ارزشیابی برنامه درسی شایستگی محور منعطف کاربردی و پویا برای دانش آموزان با نیازهای ویژه با کمک فناوریهای نوین به ویژه فناوری های هوش مصنوعی
2- طراحی و استقرار نظام جذب آموزش به کارگیری، ارزشیابی و ارتقای معلمان ویژه برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی
3- برنامه ریزی راهبردی کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت برای ارتقای آموزش و یادگیری تلفیقی و یکپارچه در نظام آموزش به منظور فراگیرسازی آموزش ویژه در تمام مدارس ایران
4-تاکید بر ارزشیابی غربالگری صحیح به عنوان پیش نیاز جایگزین دانش آموزان با نیازهای ویژه
۵ -برنامه ریزی استقرار نظام آموزش قبل از مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
6-تاکید بر گروه بندی دانش آموزان در کلاس درس متناسب با نوع نیاز و پشتیبانی تخصصی برای فراگیرسازی و پرهیز از جداسازی در مدارس و کلاس های خاص
7-بازنگری و ترمیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد فراکنشی و توجه به نیازها و ویژگی های نسل جدید کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه و رویکردهای جدید و فناوریهای نوین به ویژه هوش مصنوعی و چالش های نوپدید
8- تجهیز مدارس به زیر ساختهای فناوریهای یکپارچه مورد نیاز برای تحقق کامل رویکرد آموزش و یادگیری تلفیقی و یکپارچه طراحی و تولید فناوریها رسانه ها و محتوای چندگانه و متنوع مبتنی بر یادگیری سیار
9- تدوین و استقرار نظام آموزش توانمندسازی والدین و ارتقاء تعامل و هم آوایی و هم افزایی خانواده و مدرسه در تربیت و یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه
10-طراحی و استقرار نظام شناسایی نیازهای ویژه و مداخله به هنگام توانبخشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
11- طراحی و اجرای نظام ارتقای انگیزش معلمان کودکان با نیازهای ویژه با توجه به شرایط تخصصی و دشوار کاری آنان
هیئت رئیسه همایش
اول اسفند ماه 1402
انتهاي پيام